Kopparspiral

Bara ett avsnitt kvar utav säsong2 av Lost.. nu måste jag fixa de andra säsongerna. Ser snyggt ut i bokhyllan oxå ;P

Jag tycker synd om alla kvinnor/tjejer som måste ha mensvärk! Får det alltid några dagar en veckan innan roliga veckan, men inget när jag väl har det. Vart så efter att jag satt in min kopparspiral.

Fakta Kopparspiral

Kopparspiralen är några centimeter lång och ser trots namnet inte ut som en spiral utan som ett litet T av plast. Skaftet, och ibland även armarna, är lindade med koppartråd. Kopparen gör att spermierna inte kan överleva i livmodern. Den gör också att det blir svårt för ett befruktat ägg att fastna i där.Kopparspiralen har två tunna trådar med vilka man kan känna om den sitter på plats. En kopparspiral kan sitta inne och skydda mot graviditet i tre till tio år beroende på vilken typ av spiral du använder. Kopparspiralen innehåller inga hormoner och påverkar inte ägglossningen. Säkerhet ca 95-97%

Jag svimmade 2ggr under insättingen och har aldrig varit med om en sån obehaglig smärta, mensvärk ggr20. Men är extremt nöjd med den, jag slipper tänka på att ta piller och behöver inte byta på 5år. Borde därimot gå och klippa av trådarna någon gång då det kan kännas av ibland.. men har sag att jagf ska göra det i ett år nu xS


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0