Måndag

Attans bilen gick inte igenom, men dom felen går nog att fixa till :)

Nu håller jag på att baka bröd med morot i, ska snart in med det i ugnen ^^ Mamma håller på att göra gulashsoppa som vi ska äta till middag tsm med brödet.

Frallor

10 dl Mjöl (blanda grahams mjöl med vetemjöl)
4 msk Raps olja
1 tsk salt
50 g jäst
4 dl Finger varmt vatten

1 Riven morot

Smula jästet, tillsätt lite utav vattnet. Häll sedan i resten av vattnet när jästen är löst + oljan o saltet
Rör ner mjölet och den rivna moroten, arbeta noga 3-5min. Låt jäsa i 30 min.
Häll ut degen och dela i 12-14 degbitar, forma till släta bullar. Lägg frallorna glest på en plåt med bakplåtspapper.
Låt jäsa 15 min.
Pensla ev frallorna med vatten eller uppvispat ägg. Strö på sesamsfrö eller vallmofrö innan plåten sätts in i ugnen. Ta ut frallorna efter 8-10 min, då ska de ha fin färg och kännas ihåliga när man knackar på dem.


Kommentarer
Postat av: soffipropp :P

Hoppas de blev goda! ser goda ut!

2009-09-22 @ 12:52:25
Postat av: Ronja

Du verkar vara en hejjare på det där med brödbak och matlagning! =D Jag får passa mig så jag inte RULLAR fram efter 3 månader haha

2009-11-18 @ 23:30:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0